Artikelen over: Integraties

Hoe werkt de Ponto integratie?

Wat is Ponto

Ponto is een tool die toelaat om softwarepakketten te koppelen met jouw bankrekening. De integratie bestaat uit twee functionaliteiten:

Het ophalen van betalingen en automatisch afpunten van verkoopfacturen
Het betalen van aankoopfacturen

Op vandaag moet je om aankoopfacturen te betalen nog betaling per betaling manueel tekenen in jouw Ponto dashboard. Ponto heeft aangekondigd om vanaf het derde kwartaal van 2021 bulk betalingen te ondersteunen.

Hoe activeer ik de Ponto integratie

Eerst moet je een Ponto account maken. Dit kan via de 'sign up' pagina van Ponto: https://dashboard.myponto.com/sign-up

Daarna moet je in Ponto je bankrekening koppelen.

De volgende stap is dan Ponto koppelen met Robaws. Daarvoor ga je naar 'Instellingen' > 'Integraties' > 'Ponto'. Wanneer je de slider 'actief' op aan zet zal je omgeleid worden naar de Ponto website met de mogelijkheid om Robaws toestemming te geven jouw Ponto account te gebruiken. Volg de stappen.

Eens dit is afgerond kan je in Robaws nog twee instellingen aanzetten:

Synchroniseer betalingen: indien je dit aanzet zal Robaws om de 2 uur betalingsinformatie ophalen van jouw rekening. Je hoeft hiervoor verder niets te doen
Inkomende facturen betalen: indien je deze optie aanzet zal je de mogelijkheid hebben om op het overzicht van inkomende facturen via het knopje 'Inkomende facturen betalen' te kiezen voor 'verstuur naar Ponto'. Eens je dat gedaan hebt kan je de betalingen ondertekenen in jouw Ponto dashboard.

Statusopvolging betalen

Eens je een betaling naar Ponto hebt verstuurd wordt de status van de inkomende factuur aangepast naar de status die in jouw instellingen van inkomende facturen staat onder 'Nieuwe status na initiatieren betaling'. Dit is dezelfde status die gezet wordt wanneer je een betaalbestand genereert.

Wanneer de betaling effectief 'gesetteld' is tussen de banken wijzigt de status van de inkomende factuur naar de 'betaald' status.

Herautorisatie Ponto

Je zal om de 90 dagen terug moeten inloggen in Ponto om jouw rekening opnieuw te autoriseren.
Deze herautorisatie is wettelijk verplicht door de Europese PSD2 wetgeving en dient minstens elke 90 dagen opnieuw te gebeuren.
Je kan de rekening autoriseren door op volgende knop te duwen in Ponto:

Bijgewerkt op: 31/05/2022

Was dit artikel nuttig?

Deel uw feedback

Annuleer

Dankuwel!