Voorraadbeheer en bestelproces

Wens je voorraad bij te houden van bepaalde artikels, maar je weet niet precies hoe je hiervoor aan de slag gaat? Lees dan zeker even verder.

Voorbereiding



Om voorraad van een artikel bij te houden, dien je allereerst enkele functies te activeren in de artikelfiche.

Minimum voorraad: geef hier de gewenste minimum voorraad in.


Voorraad: deze functie dient ingeschakeld te worden voor elk artikel waarvoor je voorraad wenst bij te houden.
Voor artikels zoals recupel, auvibel, bebat, overige indirecte kosten, werkuren ... is dit uiteraard niet nodig. Deze functie is standaard ingeschakeld, waardoor je dit voor deze artikels nog dient uit te schakelen.

Installaties: deze functie kan ingeschakeld worden, indien er voor dit specifieke artikel ook serienummers kunnen geregistreerd worden.
Voorbeeld van zo'n artikels zijn zonnepanelen, boilers, pompen, ...

Indien de registratie van een serienummer nuttig kan zijn als garantiebewijs, dient deze functie zeker geactiveerd te worden.
Het serienummer wordt in de aparte module installaties bewaard en kan daar steeds opgevraagd worden. Elke handeling met dit serienummer wordt geregistreerd. Zo kan er een historiek opgevraagd worden met datum van ontvangst van het serienummer en datum van toewijziging aan een klant en/of project.


Voorraad bestellen



Artikels kunnen op verschillende wijzen besteld worden. Dit kan vanuit een offerte, vanuit de artikelmodule en rechtstreeks in een bestelbon.

Offerte



Via het winkelwagentje kan het materiaal uit de offerte onmiddellijk besteld worden.

Het snel bestellen scherm verschijnt, waar je de mogelijkheid krijgt om één of meerdere leveranciers aan de artikels toe te wijzen. Er wordt een indicatie gegeven van de beschikbare voorraad en reeds lopende backorders per artikel.
Via de kolom leverancier krijg je de mogelijkheid om een leverancier uit de leveranciersbibliotheek toe te wijzen aan het artikel. De kolom artikel leverancier zal zich eerder beperken tot de voorkeursleveranciers die toegewezen zijn aan het artikel in de artikelfiche.
Bij type kan je aangeven welk document er aangemaakt moet worden. Je hebt keuze uit prijsaanvraag, bestelling, huur, OA, transport en een interne leveringsbon. Klik je vervolgens op maak bestelling, dan zal er nu per toegewezen leverancier een document aangemaakt worden op basis van het geselecteerde type.



Artikelmodule



Vanuit de artikelmodule kan je alle artikels bestellen waarvan de minimumvoorraad bereikt is. Je kan hiervoor gebruik maken van de F2-toets.
Geef je de zoekopdracht bijbestellen in, dan verschijnen alle artikels die moeten bijbesteld worden. Deze artikels of een selectie van artikels kan je vervolgens bestellen.

Hoe maak ik optimaal gebruik van de F2-toets?

Bestelbon



In de module bestellingen kan je uiteraard ook steeds een bestelbon aanmaken. Je selecteert het gewenste type van de bestelbon en er wordt onmiddellijk een nieuw document van dit type aangemaakt.

Hoe maak ik een bestelbon op?

Voorraad registreren



Om voorraad te registeren heb je de module stockwijziging nodig.

In de module stockwijziging kan je manueel een nieuwe stockwijziging aanmaken, waarbij je materiaal vanuit een stocklocatie kan overboeken naar een andere stocklocatie.
Ontvang je echter een levering, waarvoor je eerder reeds een bestelbon hebt opgemaakt, dan vraag je best deze bestelbon op waaruit je de stockwijziging kan aanmaken.

In de bestelbon kan je onmiddellijk een stockwijziging van de artikels aanmaken. Je klikt hiervoor op de + bij stockwijziging in het overzicht.



Er wordt een nieuwe stockwijziging aangemaakt en de artikels uit de bestelbon worden automatisch overgenomen. Er wordt ook een koppeling gemaakt met de betreffende bestelbon.


Belangrijk is om steeds een stocklocatie in te geven naar waar de ontvangen artikels mogen geboekt worden. Wens je deze artikels in de voorraad op te nemen, dan geef je een interne stocklocatie in het veld naar in. Worden de artikels onmiddellijk op een bepaalde werf geleverd, dan kan je hierbij de klant toekennen via het veld naar klant.

De stock in- of uitboeken gebeurt via:

Je krijgt vervolgens een melding te zien die aangeeft dat de stockwijziging verwerkt wordt. Enkele seconden later krijg je de melding te zien dat de stockwijziging geboekt is.

Hoe maak ik een stockwijziging op?

Bijgewerkt op: 04/04/2022

Was dit artikel nuttig?

Deel uw feedback

Annuleer

Dankuwel!